Egy CD -ROM Balassi Bálintról

Erősen didaktikus, azaz nagyon jól használható iskolában a ,,Balassi - A költő élete és versei” című CD-ROM, amely a szerkesztők: Várkonyi Gábor, E. Csorba Csilla, Virágvölgyi András, Csörsz Rumen István ajánlása szerint a költő születésének 450. évfordulója alkalmából készült vándorkiállítás interaktív katalógusa. Ha nem láttuk a tárlatot (és valószínűleg legtöbbünkkel ez a helyzet), a számítógép adta lehetőségeknek köszönhetően nagyon szép élményben lehet részünk, ha van  lehetőség rendhagyó irodalomórát tartani.

A CD-ROM tartalma. A kiváló szerkesztésnek köszönhetően a CD-ROM tartalma könnyen áttekinthető. Látványos és felemelő kezdet után jutunk a Film, Versek, Galéria, Források és tanulmányok alcímekhez. A Film egy Balassi életéről készített tizenöt perces animációs filmet tartalmaz, amelynek felépítése egyszerű, logikus és pedagógai szempontból lényeget kiemelő, képisége pedig inkább a hetvenes években készült kedves bábfilmek világát idézi, mint a mai rajzfilmekét. Didaktikai variációs lehetőségeinket jelentősen növeli, hogy hozzá háromperces Ajánló (lényegében a film rövidített változata) és ötperces Ráadás tartozik. A Versek részben 5 istenes, 3 vitézi és 12 szerelmes verset találunk. Természetesen nem hiányzik a leggyakrabban tanított költemények szavalt és megzenésített változata: Bocsásd meg Úristen; Adj már csendességet; Borivóknak való; Egy katonaének; Ó, én édes hazám; Hogy Julára talála; Ó, nagy kerek kék ég. Ezenkívül ,,Valahány török bejt kit magyar nyelvre fordítottak” cím alatt ugyanitt találhatók Balassi fordításai a török költészetből (olvashatók az eredeti török szövegek is). A Galéria rész tartalmazza a legtöbb alegységet. A Családban pl. megnézhetünk egy Balassa-kódexből való kéziratot, a Kortársak között megtekinthetjük Balassi XVI. századi erdélyi, Habsburg és török kortársait, de nagyon tanulságosak az Életmód; Várak, városok; Ékszerek és érmek; Törökök c. alrészek is. A Galéria két alegységét külön is kiemelném. A Térképek nemcsak az Oszmán Birodalom, az Erdélyi Fejedelemség és a Magyar Királyság fölrajzi viszonyairól tartalmaz nagyon szemléletes információkat, hanem Balassi utazásairól is Nürnbergtől Husztig és Braunsbergtől Gyulafehérvárig (s mindezt európai léptékkel, Európa térképével a háttérben látjuk). A Hadakozáson pedig, többek között megjelenítve Fülek ostromát is, történelem órán nagyszerűen megfigyeltethetők mind a magyar-török bajvívás, mind a késő XVI. századi hadviselés jelenetei (ez a lőfegyverek elterjedésének kora!). A nem feltétlenül szakértőknek szánt Források, tanulmányok rész kilenc forrása is, pl. a költő levele Rimay Jánoshoz 1591. januári datálással, hasznos lehet a tanulóknak. Közülük egyik-másik átgondoltan, okosan fölhasználva eredményesen szemléltetheti az írott források vizsgálata során kötelezően alkalmazandó szövegkritikai eljárást. Ha előzetes feladatot adunk az itt található ,,Balassa Zsigmond feljegyzése Balassi Bálint haláláról” és a ,,Várkonyi Gábor: Balassi Bálint életrajza” c. szövegekhez (pl. így: ,,Az alábbiakban két különböző leírást fogtok olvasni Balassi halálának körülményeiről. Olvassátok el figyelmesen és találjátok meg, miben rejlik a két leírás különbsége! Vajon melyik verzió a megbízhatóbb?”), kiderül, hogy a költő hősi halálának korabeli leírása eltér attól, amit a mai kutató mond róla. A kortárs rokon ugyanis ezt írta: ,,Anno 1594 die 19. Maii Esztergom vára vívásakor…lőtték meg Balassi Bálint uramot az ostromon. Minden két combján által ment az golóbis, de csontot és ízet nem sértett. Vesztette az barbély, Mátyás hercegé, nem akarván szót fogadni az magyar barbélyoknak és holt meg hertelen die 30. eiusdem.” Némi gondolkodás után már tizenhárom-tizenöt éves motivált tanulók is jól észbe véshetik, hogy a történelmi igazság nem feltétlenül a kortársak birtokában van, amennyiben a korabeli beszámolókat is torzíthatja sok tényező az ismerethiánytól az elfogultságon át a szándékos hazugságig, és pusztán attól, hogy valami le van írva, nem feltétlenül kell, hogy igaz legyen. Várkonyi Gábor tanulmányában ugyanis az olvasható, hogy Balassinak valójában mindkét lábát amputálták (vö. fentebb: ,,csontot és ízet nem sértett”), miközben semmi kézzelfogható bizonyíték nincs, hogy ápolásában gondatlanul jártak volna el esetleg bécsi sugallatra.

Technikai feltételek. A Balassi CD-ROM lejátszásához elegendő minimális számítógépes követelmény a Windows 98 ill. MAC OS 9.2 vagy annál újabb. Ideális esetben az iskolai gépek hálózatba vannak kapcsolva, de az is nagyon jó, ha van tanterem, ahol projektorral kivetítve, nagy méretben és hangfalakkal nézhető meg. Ha esetleg csak egy számítógép áll rendelkezésre, kisebb csoportban akkor is felhasználható.

Módszertani szempontok.
Időtartam: A Film tizenöt perces hossza és a többi anyag hasonló rövidsége kiválóan alkalmas arra, hogy a CD-ROM-ot egyetlen tanórán meg lehessen nézni. Ha több idő áll rendelkezésre, érdemesnek látszik előzetes feladatokat adni és két részre bontani a tevékenységet; ekkor az első órán pl. a korra, életmódra, életrajzra, a másikon a költemények témavilágának stb. feldolgozására lehet koncentrálni. Egyik esetben sem szabadna azonban kimaradnia az oktatás szempontjából vett két kulcselemnek: Balassi életpályájának, valamint a Balassi-strófának a magyarázata, megtanítása. (Utóbbit a CD-ROM több helyen is nagyon szépen megmutatja.)
Tanulók életkora: A szerkesztők nem jelölték meg, de véleményem szerint a 12-18 éves korosztályok mindegyike tud vele dolgozni. Kisebbeknek nyilván előzetesen kell bizonyos információkat adni egyáltalán Balassiról, s hasznosnak tűnik a megtekintés előtt bizonyos memoritereket is feladni. Ha a Filmet akarjuk megnézni (és általában is efféle rendhagyó órán), fontosnak tartom, hogy a kezdés előtt meg kell győződnünk, hogy a diákság nyugodtan, kényelmesen ül, mert ha ez nincs így, és a tanulók zsivajognak, a modern technika hatástalan marad. A felvezető szavak után (pl. Gyerekek, most Balassi Bálintról, a költőről fogunk egy filmet megnézni) a filmet érdemes csöndben, kommentár nélkül végignézni. Minél kisebb vagy gyengébb koncentrációjú tanulókkal van dolgunk, annál rövidebb részt érdemes választani, pl. csak a Filmet vagy csak a Hadakozás részt. A nagyobbaknak, ez saját tapasztalatom, nagyon hasznos mind az irodalmi, mind a történelmi korszak összefoglalására (konkrétan érettségi tétel kiegészítésére használtam). Nagyon lényeges azonban, hogy minden korcsoportnak előzetesen konkrét feladatot adjunk, például: Figyeljétek meg a korabeli ruhák jellegzetességeit!; Figyeljétek meg, milyen különlegességei voltak Balassi Bálint és Dobó Krisztina házasságának! stb. Ne feledjük, az oktatási jellegű vizuális anyagok megtekintése (ez a videóra is vonatkozik) nem azonos a ,,tévézés” tevékenységével! Inkább ne nézzünk meg mindent a CD-ROM-on, de a feltett kérdésekre végül válaszolni kell, akár az érintett részek többszöri újrajátszásával is, hiszen tevékenységünket konkrét oktatási cél érdekében végezzük. A társaság ,,Nézzük még!” szabódását legjobban azzal földelhetjük le, ha előre és világosan megmondjuk, mi az óránk célja.
A kalandozás útvonala: Az interaktív CD-ROM-ok nagyszerű tulajdonsága, hogy a rajtuk keresztül vezető utat magunk választhatjuk. Gimnazisták esetében egyenesen javallott, hogy a számítógépet (pl. ha projektor vetíti ki a képet) egy ügyes tanuló kezelje, aki arrafelé halad, amerre társai kérik. Kisebbeknél vagy megbízhatatlanabb osztállyal azonban nem hagyatkozhatunk a véletlenre. Nekem úgy tűnik, hogy a 12-14 éves korosztállyal, bizonyos előzetes információk birtokában, fölvezetésképpen a Galériát érdemes végigszemlélni, aztán konkrét feladatok megadásával vagy a Filmet vagy a Balassi-kronológiát megnézni. Még azon az órán, vagy a következőn meg lehet beszélni a látottakat célzatos kérdések alapján. 15-17 évesek esetén, főleg ha éppen akkoriban tanulnak Balassiról, a Filmet ajánlanám fölvezetésnek, és főleg érdeklődőbb, tehetségesebb diákok estén, valamelyik résztanulmány elolvasását, kijegyzetelését, megtanulását. Erre szerintem a legalkalmasabb Szentmártoni Szabó Géza: Balassi Bálint, a szerelem és az istenszeretet költője c. kiváló tanulmánya, amely tudományos nyelvezete ellenére is nagyon hiteles és jól érthető, s egyebek mellett remekül szemlélteti a Balassi- strófa lényegét is. Akárhogy használjuk is ezt a Balassi CD-ROM-ot, olyan lesz, akárha múzeumban járnánk folytonos lantkíséret hangjaira.

Vajda Barnabás

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bagolyhir.blog.hu/api/trackback/id/tr242012042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása